Vintertest av «nødladeren» til HONGQI E-HS9

Vi har i vinter gjennomført en test av den medfølgende laderen («nødladeren») til HONGQI E-HS9.

Testen ble utført på utstyrsnivået Premium ved en utetemperatur på 17 minusgrader. Målet med testen var å finne ut hvor lang tid det tar å varme opp fremdriftsbatteriet før selve ladingen starter, og hvor mye lading batteriet tar til seg i minusgrader.

Før testen hadde bilen stått parkert ute over natten. Ladingen foregikk utendørs uten skjøteledning med 49% gjenstående batterikapasitet.

Resultatet

Det tok to timer og ett minutt å varme opp fremdriftsbatteriet før selve ladingen startet. Etter tre timer med lading ble fremdriftsbatteriet ladet med 3kWt (1 time = 1 kWt). Inkludert oppvarming tok det fem timer og ett minutt og lade opp fremdriftsbatteriet med 3 kWt.

Vår konklusjon er at ved minusgrader kan vi ikke forvente høyere ladehastighet enn ca. 1 kWt. Dette skyldes ladetap, det vil si varme som avgis fra lader, batteriet og kabler, og for at systemer i bilen holdes i gang for å styre og overvåke ladingen. Ved enda lavere utetemperaturer vil naturligvis oppvarming av fremdriftsbatteriet kunne ta lengre tid.

Ved plussgrader vil oppvarming av fremdriftsbatteriet gå raskere, og en ladehastighet på ca. 2.3 kW på en kurs på 10 ampere sikring kan oppnås.

Om "nødladeren"

Laderen som følger med HONGQI E-HS9 skal kun benyttes til «nødlading», og ikke regelmessig lading, og når den benyttes må du følge med under ladeprosessen for å være sikker på at det ikke oppstår varmgang.

Regelmessig lading av elbil hjemme skal kun gjøres fra elbillader installert av en godkjent elektriker.

Vil du vite mer om 

E-HS9?

Startleie kr 0, pris per måned fra kun 7.349

Les mer og avtal prøvekjøring